Photos To Share With Friends Around The World

Saturday, August 15, 2009


Saya telah memasuki sekolah ini pada tahun 1972 dan ditempatkan di kelas 'Remove B'.
'Remove Class' pada masa itu adalah merupakan kelas peralihan bagi murid-murid dari sekolah bukan Aliran Inggeris ke Aliran Inggeris. Saya masih ingat lagi sebelum saya ditawarkan untuk memasuki kelas ini (semasa darjah 6 - Sekolah Rendah Kebangsaan Felda Bukit Permai) ayah saya telah dipanggil ke sekolah oleh guru besar untuk di lobi agar setuju untuk memasukkan saya ke sekolah Aliran Inggeris. Sebenarnya saya yang meminta cikgu memanggil ayah saya ke sekolah. Pada masa itu matapelajaran seperti Matematik, Matematik Tambahan, Biologi, Kimia dan Fizik serta Bahasa Inggeris diajar dalam bahasa Inggeris manakala yang lain dalam Bahasa Malaysia.
Salah seorang guru yang paling saya ingat semasa di kelas Remove B ialah Mrs Ang. Guru Bahasa Inggeris yang paling garang. Saya pernah bertemu beliau di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Pulau Pinang sekitar tahun 1993 ketika itu saya bertugas di Unit Khas Pemeriksaan Penumpang disana dan beliau baru pulang dari luar negara dan telah memasuki lorong pemeriksaan kastam dimana saya bertugas. Beliau amat terkejut kerana saya masih dapat mengecam beliau walaupun telah begitu lama tidak bertemu.
Gambar kali ini adalah sumbangan dari Brother Jimmy Ho Kek Seng (TQ Bro) yang telah menghantar gambar tersebut ke e-mail saya. Melihat kepada gambar tersebut, tidak banyak yang berubah. Paling mencuit kenangan ialah gambar kantin sekolah. Masih terbayang bagaimana murid-murid sesi sekolah petang akan berkumpul disitu sementara menunggu sesi pagi pulang. Semasa rehat saya selalu berbaris panjang untuk membeli bubur kacang atau mi goreng kegemaran saya. Lorong berbumbung untuk ke kantin banyak membawa kenangan manis kepada saya.

4 comments:

LeaQistina said...

Lepas ni tunjuk gambar rail keretapi pulak... Ceritakan juga kenangan zaman sekolah... baru best!

(^_^)V

amakussama said...

ahaha..mrs ang..what a beautiful memories..ekeke..

Anonymous said...

i was also under her during my remove class in 1972?. also missed is mr chan but sadly he passed away yrs ago.

Anonymous said...

My name is Mohd Razid, I'm was in Form 1B in 1973 and my class teacher during that time was Mr. Saw Cheng Aw. I was from Diamond Jublee School (English Medium) and I was directly admitted to Form 1.